Bali, Gili Trawangan & Thailand - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Laurens en Myrthe - WaarBenJij.nu Bali, Gili Trawangan & Thailand - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Laurens en Myrthe - WaarBenJij.nu

Bali, Gili Trawangan & Thailand

Blijf op de hoogte en volg Laurens en Myrthe

11 Januari 2013 | Laos, Muang Pakbèng

Het is alweer ruim een maand geleden dat we jullie hebben verteld over onze avonturen dus hoog tijd voor een update! We waren gebleven in Bali, waar we zijn aangekomen na onze reis door Java.

Na Pemuteran (noord-west Bali) zijn we iets verder naar het oosten gegaan, naar Lovina waar we vorig jaar ook zijn geweest. Hier hebben we de tweede dag een scooter gehuurd (voor 40.000 Rupiah, evenveel als een gerecht). Met de scooter zijn we dit keer de bergen in gegaan (vorig jaar richting het westen naar Pemuteran en bij Amed). Een hoop mooie rijstvelden gezien en hebben we het zelfs koud gehad door de hoogte(!). Af en toe waren de wegen wel heel erg slecht en onbegaanbaar wat wel veel kracht en concentratie kostte om veilig naar beneden te komen.
Om een scooter te mogen huren moet je officieel in het bezit zijn van een internationaal rijbewijs en dit hebben we geen van beide. Tijdens onze rit stopten we een keer op een 'ongewone' plek (vaak zijn er wel parkeergelegenheden bij mooie plekken) om wat foto's te maken. Vijftig meter verderop bleek een politiecontrole bezig. Een paar agenten hadden ons wel gezien maar wij deden heeeeeel rustig over de foto's. De kans was vrij groot dat ze ons aan zouden houden en een boete zouden geven (om wat voor reden dan ook, corruptie!). Wachten dus tot ze niet keken en snel rechtsomkeer!

Na een korte week Lovina besloten we de laatste dagen Indonesië te spenderen op het kleine eiland Gili Trawangan (de andere twee zijn Meno en Air) in de buurt van Lombok. Vanuit Lovina werden we naar Amed gebracht waar we op de fastboat konden stappen. Vroeg op en ruim van te voren een reispilletje innemen tegen misselijkheid op de boot. Vlak voordat we bij Gili aankwamen besloot een groep dolfijnen ons te vergezellen en sprongen vrolijk door het water, erg gaaf! Bij aankomst op het eiland bleek het reispilletje voor Myrthe niet geholpen en kwamen de bananen van het ontbijt eruit in de zee. Vervolgens op zoek naar een homestay. Lau had er een opgezocht maar we konden het eerst niet vinden. Vervolgens maar met een local mee gegaan naar Edy Homestay en daar in ieder geval voor de eerste nacht verbleven. Na het inchecken twee fietsen gehuurd (geen gemotoriseerde voertuigen op het eiland, alleen fiets en paard en wagen) en het hele eiland omgefietst en de homestay gevonden waar we in eerste instantie naar zochten. Hier deden we welgeteld een uur over. Aan het eind van de middag heeft Lau zich opgegeven voor een duikcursus en Myrthe voor een opfriscursus. 'S avonds blijkt dat de locals een soort marktje opbouwen met allemaal warungs waar je voor backpackbudget heerlijk kan eten en drinken.
De volgende dag zijn we uitgecheckt bij Edy Homestay want dit bleek helemaal niks! Op naar onze eerste keuze.
De eerste twee dagen hebben we gespendeerd op het strand en hebben we heerlijk gezwommen in het azuurblauwe water. De derde dag begon de driedaagse duikcursus (inclusief theorie en HUISWERK) voor Lau en de korte opfriscursus voor Myrthe. Voor Myrthe hield dit in dat ze wat oefeningen deed in het zwembad en 's middags mee ging duiken (bij Lau zijn eerste duik) in de zee. Lau deed de PADI Open Water Course en dit hield in: twee keer oefenen in het zwembad, vier keer duiken in de zee en een theoretisch examen. Uiteraard geslaagd met vlag en wimpel! De rest van de tijd gechillt op het eiland en één nacht in Kuta voor we doorvlogen naar Thailand.

Twee dagen voor kerst kwamen we aan in Bangkok. Bij aankomst snel de tickets naar Koh Tao geboekt voor de volgende ochtend vroeg. Deze reis verliep voor Myrthe, en vele andere op de boot, niet zo prettig door het wilde water, een hoop gekots dus! Met Christmas Eve waren we dus op het eiland en zijn we naar de verschillende feesten op het strand geweest. Hier heerlijk uit een bucket gedronken en een wenslampion de lucht in gelaten. Eerste kerstdag bestond uit heerlijk luieren op het strand en bruin worden (een keer wat anders met kerst) en 's avonds heerlijk en uitgebreid dineren bij restaurant Sairee Sairee (waarvoor dank Arthur en Aukje!).

Met oud en nieuw verblijven we, hoe kan het ook anders, op Koh Pahnang voor de Full Moon Party. Bij aankomst in het hotel bleek de kamer dubbel geboekt maar kwamen ze met de oplossing dat we twee nachten in hun huis mogen slapen en de laatste nacht gewoon in een bungalow. Prima, dat mag de pret niet drukken!
De Full Moon Party was een te gekke chaos. Zo'n 50.000 mensen op het strand, heel gaaf vuurwerk en goede muziek. Het was er superdruk maar wel heel leuk. Het beste is eigenlijk om gewoon een biertje of bucket te nemen, ergens te gaan zitten en mensen te gaan kijken. Rond een uur of vier/vijf zagen we de eerste brancards voorbij komen met mensen met braces om hun nek en benen, een logisch gevolg na zoveel alcohol (en drugs) en de verraderlijke zee. In de vroege morgen een taxi terug genomen waar ze ons gezellig met z'n twintigen instoppen.
Vanuit Koh Phangan zijn we vervolgens naar Chiang Mai gereisd, via Bangkok. Eerst met de boot en de nachtbus naar Bangkok, daar een paar uur wachten en naar Chiang Mai gevlogen. De stad is een stuk rustiger dan Bangkok, de mensen vriendelijker, het aan de auto's te zien ook iets welvarender (Volvo's, Mercedessen, BMW's etc) en er is hier een hoop te doen! We hebben de stad verkend op de fiets en een kookcursus gevolgd, na vier gerechten te hebben gemaakt zijn we weer wat wijzer in de Thaise keuken. De omgeving van de stand hebben we verkend op de scooter. We zijn onder andere bij de Wat Prathat Doi Suthep tempel geweest. Deze bevindt zich boven op een berg waardoor we een schitterend uitzicht hadden over de stad. De vierde dag kwam het nichtje van Myrthe langs, Elisabeth. Ze verbleef, samen met haar ex collega Nikki, in hetzelfde guesthouse en de rest van onze tijd in Chiang Mai hebben we gezellig met z'n vieren doorgebracht: heerlijk Mexicaans gegeten, chillen in de Rooftop Bar en het hoogtepunt van ons verblijf in Thailand: Jungle Flight! Via ziplines door de jungle vliegen van platform naar platform, erg gaaf! Op onze laatste avond in Thailand hebben we bij de (naar eigen zeggen) hipste bar van de Chiang Mai gegeten. Helaas hadden ze daar weinig keuze en viel het een beetje tegen. Daarna nog even naar de Night Bazaar waar Elisabeth twee paar slippers (de eerste zaten toch niet lekker) heeft gekocht.
De volgende ochtend zijn wij met Nikki vertrokken naar Laos en is Elisabeth met het vliegtuig vertrokken naar de zon, het strand en de zee in het zuiden van Thailand, veel plezier en tot op de verjaardag van opa of oma?!
De reis naar Laos begon met een zes uur durende busrit naar het kleine plaatsje Chiang Khong aan de Mekong rivier, bij de grens met Laos. Hier aangekomen loop je richting de rivier, langs een klein hutje waar de Thaise immigratiedienst zit. Zij zetten een stempel in je paspoort en vervolgens ga je met een bootje naar de overkant van de Mekong rivier, naar Huay Xai. Daar regelden we een Visa On Arrival ($35,- p.p.) voor dertig dagen en ons avontuur in Laos kan beginnen! Wij hebben meteen de slowboat naar Luang Prabang geregeld en Nikki haar bus naar het noord-oosten. Een hostel was zo gevonden en in Huay Xai hebben we met z'n drieën nog een keer lekker gegeten. Time to say goodbye en we gaan weer samen verder. De volgende dag hebben we ontbeten met baguettes met Nutella en hebben we er twee meegenomen en zijn we naar de boot gegaan. Hier hadden een beetje slechte verwachtingen van door de verhalen die Myrthe heeft gelezen. Het viel eigenlijk best mee: ze hadden oude busstoelen in de boot gezet dus redelijk comfortabel. Vervolgens 2,5 uur gewacht voordat iedereen (zo'n 80 man) er was en we vertrokken. Eerst zes uur naar Pak Beng, waar we overnachten en morgen nog negen uur naar Luang Prabang. Ondanks dat het zo lang duurt is het wel een erg gave tocht over zo'n grote rivier en door de schitterende natuur.

In Luang Prabang begint ons avontuur in Laos echt en daar zullen we jullie in het volgende verslag alles over vertellen.

Lieve mensen, allemaal nog een heel gelukkig nieuwjaar en tot het volgende verslag!

Veel liefs van ons!!

• 11 Januari 2013 - 15:30

W Van Roemburg:

Hallo Laurens en Myrthe,
    Ik heb eindelijk jullie reisverslag gelezen. Ik ben niet zo'n facebook fan.
    Zo te lezen hebben jullie al veel gezien. En zeker aan het genieten!
    Foto's zien er ook mooi uit!
    Hier missen jullie niks. Saaie dagen. En het wordt kouder.
    Geniet er nog lekker van!!
    Groetjes en liefs van ons.
    Willy van Roemburg.

• 11 Januari 2013 - 21:09

Juliette:

Heee lau en myrt!
    Duurde even maar heb je ook wat!
    Wat een leuke verslag & foto's zeg!
    Groetjes uit het vriezende Nederland :p
    Juul

• 12 Januari 2013 - 21:11

Judith:

LIeve Lau & Mythe,

Klinkt weer heerlijk! En bedankt voor jullie lieve nieuwjaarskaart, jullie beginnen jullie jaar super!

Liefs
    Martijn en Judith

• 13 Januari 2013 - 13:07

Joey:

Mooi

• 14 Januari 2013 - 19:34

Martin En Marijke:

Weer een heerlijk verhaal met prachtige belevenissen! Zijn benieuwd naar jullie avontuur door Laos. Geniet van alles. Groetjes Martin & Marijke

• 16 Januari 2013 - 14:12

Liesbeth:

Lieve Laurens en Myrthe,

Ik geniet van alles wat jullie ondernemen. Soms duizelt het me, zoveel intense ervaringen
    achter elkaar te lezen, maar tegelijkertijd slurp ik het allemaal op.
    Dit samen kunnen doen, is natuurlijk het summum. Geniet nog veel verder samen in 2013.
    En heel veel dank voor jullie Balinese nieuwjaarskaart.
    Lieve groeten van Rem en mij. Liesbeth

• 20 Januari 2013 - 12:38

Martin En Marijke:

Wel een paar dagen te laat maar Myrthe nog van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    We hebben begrepen dat je het goed gevierd hebt!!! Groetjes Martin & Marijke